tisdag 25 januari 2011

Jag besväras som bara den av min extremt torra och kliande hårbotten. Efter mycket rotande runt bland bloggar så tror jag nog att jag hittat en kombo som kan fungera för mitt hår.
Jag har ju inte bara torr hårbotten utan också fett hår. Jag har ett tjockt hår som består av tunna, fina och mjuka bebishår, en sjuhelsikes många sådana.
Det är en hel vetenskap det här. Utbudet av ekologiska produkter är stort och jag känner mig som vilse i en djungel. Tack vare min älskade Vera så har jag hittat till en del bloggar med ekomedvetna människor som delar med sig av sina tips. Hos Hannah hittade jag produkterna som jag nu beställt.


Naturligt Schampo Lava Power från Sante

"Ett naturligt shampo med vulkanlera som effektivt reducerar mjällbildning i såväl torrt som fett hår. Rengör håret milt med en tvättsubstans av naturlig bas och vulkanisk lera. Australiensisk tea treeolja och fruktsyror bevarar hårets naturliga skönhet. Bra för fett hår."




Blid och info lånad härifrån.


Herbal Cider Hair Clarifier & Color Sealer från John Masters Organics

"Denna blandning av örter och ekologisk äpplecidervinäger gör att ditt hår känns fräscht och rent genom att rengöra och ta bort miljörester, samtidigt som hårbottnens pH-nivå återställs. Utmärkt för att försegla hårets färg. För alla hårtyper.
• Rengör och tar bort rester efter miljöpåverkan.
• Gör ditt hår mjukare med fyra örter.
• Neutraliserar pH efter kemisk behandling (färgning, slingor, pemanent).
• Vinägerdoften försvinner snabbt.• Säker att använda för färgat hår."




Bild och info lånad härifrån.


Clarifiern ska man använda efter schamponeringen. En kapsyl blandas ut i ett glas vatten och masseras sen in i hårbotten och sköljs ur. Detta gör man ca en gång i veckan.
Jag hoppas att detta kommer fungera i mitt hår, får ge det en chans så får vi se.

Båda produkterna är köpta från jordklok.

Inga kommentarer: