fredag 1 juni 2012

Jag gav mig på att baka idag.
Tekakor på Skrädmjöl från Stöpafors kvarn. Receptet finns på påsen, det enda jag fick googla mig till var jästiden.
Skrädmjöl är ett mjöl gjort på vedugnsrostat havre som malts ner till ett fint mjöl. Smaken är av lätt nötig karaktär. Jättegott!

5 dl mjölk
100 g smör
1/2 dl socker
2 tsk salt
50 g jäst
5 dl skrädmjöl
7-8 dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken som ska bli fingervarmt. Smula i jästen. Blanda alla de torra ingredienserna och häll sedan på degvätskan. Arbeta ihop till en smidig deg. Degen fick jäsa i 30 minuter i bunken. Dela sedan upp degen i 16 småbitar och ta med mjölade händer en bulle och platta till den, lägg på plåten. Låt jäsa ca 45 min med en bakduk över. Grädda i 250 grader ca 7-10 minuter i mitten av ugnen.







Ett riktigt gott bröd blev det och lita på att det här kommer bakas igen! Ska ta med mig receptet till jobbet och baka det där (det är oftast bara där jag bakar faktiskt, aldrig hemma) .
Nu njuter jag av en god kopp kaffe och det doftar ljuvligt gott i hela lägenheten! 



Inga kommentarer: