söndag 27 februari 2011

Vet inte om det har med åldern att göra eller för att man helt enkelt blivit mer medveten som människa men...
Vad vi männsikor gör med våra kroppar för att "se bra ut"! Se bra ut i vems ögon? Dina egna? Eller är det faktiskt som så att vi lurar oss till att tro att vi vill se bra ut för egen skull när det egentligen handlar om var samhället anser ser bra ut?
Jag tänker på söndersolade kroppar på vintern, onaturligt stora läppar och bröst, stela ansikten, blekta slita hår osv, osv.
Vi diskuterade det här på jobbet för ett tag sen. En arbetskamrat hade varit iväg på semester och där rakpermanentat håret och permanentat ögonfransarna. Nej, inte färgat dem utan faktiskt permanentat dem. De är sjukt onaturligt krulliga numera, de ser ut som... om ögonfransarna går hela vägen tillbaka, som om det bildats en rulle. Sjukt. Inte fint. Finns säkert permanentning som ger långa fina ögonfransar men det här som hon gjort... det är som min hårpermanentning from hell då jag var 8 år gammal.
Vi diskuterade även botox och andra injektioner som folk ger sig själva för att bli så släta i huden som möjligt. Varför vill man utsätta sig för det? Varför spruta kroppen full med en massa gifter?
Och pressa i ett solarie eller smörja in kroppen med massa brun utan sol på vintern har också blivit för mig totalt onödigt. Att se en kanonbrun människa på vintern ser helt malplacerat.

Jag dömer absolut ingen! Alla är fria att göra vad de vill med sina kroppar. Jag inte den som är helt naturligt fullt ut. Jag har färgat håret i många år, jag sminkar mig nästan dagligen. Hårfärgningen har jag funderat på att lägga av med med tanke på hur irriterad min hårbotten blivit. Men jag ska testa de ekologiska örtfärgningarna som finns.

Jag är glad för att jag vaknat upp och insett att skönhetsoperationer och annat inte är något jag vill göra. Jag vill åldras med värdighet och vara stolt över mina vackra rynkor!

1 kommentar:

Anonym sa...

..och vårt gråa hår! :) En man som har grått hår är sexig medan en kvinna med grått hår är "gammal". Jag blev så glad när jag såg att det numera finns en färg som färgar håret grått, och inte döljer det gråa håret! Det börjar hända något! Vi ska glädjas av våra rynkor och gråa hår - och skrattar vi tillräckligt så får vi skrattrynkor. Underbart!