lördag 21 maj 2011

Nu är lugnet och ordningen återställd på mitt kära torg, men det har varit ett rejält liv. Jag har beskådat det på första parkett, min balkong.
Nationaldemokraterna hade demonstration idag mot byggandet av moskén. De trodde att ca 600 personer skulle dyka upp, det kom ca 100. Samma fjuttiga skara som demonstrerade för ett år sen.
Motdemonstranterna var desto fler. Mellan 1000-2000 personer beräknas visst tågat med. Jag gjorde det också, stannade en stund och lyssnade på lite tal och gick sen hem. Tycker det är viktigt att visa min ståndpunkt och anser att moskén har all rätt i världen att få bli byggd.
Väl hemma sätter jag mig på balkongen, i solen, med en kopp kaffe. Plötsligt blir det ett jävla liv ute på torget och ett helt gäng kommer springandes över det. I luvtröjor och halsdukar uppdragna över näsan. Moget... Jag suckar och muttrar lite för mig själv att det är då själva fan att det alltid måste vara en liten grupp idioter som ska provocera. Det blir åter lugnt men efter ett tag så tjuter det till, smällare avfyras, en sjuhelsikes massa poliser kommer och ett rejält tumult brister ut. Det blir applåder och visslingar när polisen drar sig tillbaka.

Jag kan inte begripa varför man alltid måste ta till provokation och våld när det händer sådant här? Att visa sin åsikt, att man är för ett byggande av moskén, att man är för ett göteborg för alla, att alla människor är lika mycket värda tycker jag är kanonbra! Men varför ta till detta meningslösa våld...?

Inga kommentarer: