onsdag 19 oktober 2011

Jag är ju, som ni kanske vet, lite smått galen och besatt av den kristna extrema högern i USA. Jag blir fascinerad och förhäxad av hur dessa anhängare kan bli så... besatta även de, haha.
Då jag själv varit troende i nästan hela mitt liv, men numera är ateist, så kan jag förstå så mycket av hur de tänker och tycker.
Jag kan inte sluta se dokumentärer eller sluta läsa böcker som handlar om olika sekter eller andra religiösa samfund. Kan nog aldrig sluta fascineras av hur människor kan bli så betagna av en annan människa, en människa som påstår sig stå i direkt kontakt med gud, och kräver att de ska göra som han/hon säger. Och det kan handla om så otroligt sjuka saker som pedofili, incest, månggiften, misshandel, psykiskt och fysisk tortyr... listan kan göras lång!

Igår visade Dox (detta äääälskade program!) en dokumentär om tre unga killar som tagit sig ur en polygamisekt, en utbrytar sekt från mormonerna, som kallar sig Fundamentalistiska Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Ledd av Warren Jeffs som idag sitter inne dömd för incest och för att ha arrangerat giftemål mellan minderåriga flickor och äldre män.
Se den här dokumentären! Finns att hitta här.
Så jävla intressant.

Inga kommentarer: