söndag 25 december 2011

Jag har ju slutat tvätta mitt hår med schampo och tänkte nu berätta lite för er hur jag upplever min nya metod "skafferimetoden" också kallad för No Poo. No Poo står för en förtkortning av engelskans "no schampoo" men är också en ordlek av att inte längre vilja ha "skit" i håret eller på kroppen.
Man kan använda sig av olika metoder, det finns balsammetoden, enbart använda vatten, lertvätt, honungstvätt, bikarbonat och balsamtvätt, bikarbonat och äppelcidervinäger.... listan kan göras lång! Det finns en mycket bra hemsida med bra beskrivningar på de olika metoderna och där finns även tips om hur du kan använda skafferivaror till resten utav kroppen. Den sidan hittar du här.
Jag använder mig av bikarbonat och äppelcidervinäger. Just för att den metoden är enkel,bikarbonatet torkar ut mitt annars så feta hår och äppelcidervinägern för att återställa ph-balansen i håret och hårbotten då bikarbonat är ett basiskt ämne, och för att vinägern är bra för min annars så torra hårbotten.
Min utvärdering av det hela såhär ca 1½ månad efter första tvätten är.... Jag kommer aldrig använda vanligt schampo igen!
Jag behöver bara tvätta håret två ggr i veckan numera (jobbar på att få ner det till en gång i veckan) trots att jag numera är kortklippt och har mycket styling i håret och min hårbotten mår så jumlans bra!

Har en tom och urtvättad gammal schampoflaska som jag fyller med ca 1,5 dl varmt vatten. Häller i ca 2,5 tsk bikarbonat och skakar flaskan så att detta blandas. Sen häller jag ut det över håret och masserar in det väl i hårbotten. Man kan tycka att det tar tid inför varje tvätt men man kommer snabbt in i det och det går på ett ögonblick att blanda till.
Låter det verka ett tag och sköljer sen noga ur.



Fyller en gammal schampoflaska på 200 ml där det på ett ungefär är en del äppelcidervinäger och 9 delar vatten. Måttar bara på ett måfå så det kan bli både mer och mindre av allt. Här ska vattnet vara kallt dock! Häller det över håret och försöker jobba in så att det ska komma ner ordentligt i hårbotten (har du långt hår kan du fylla upp en skål med blandningen och lägga ner håret i den och sen hälla blandningen över håret)

Du kan skölja håret lite efter om du vill men det är inte nödvändigt. Lukten försvinner så fort håret torkat.


Om du inte använt naturliga schampon ett tag så kan det vara svårt att gå över till den här metoden på en gång. Håret kräver lite av en avgiftning innan.

Och jag själv kommer nog alltid ha en flaska med vanligt naturligt schampo för tillfällen då man reser bort osv... men här hemma, då är det bikarbonat som gäller!



2 kommentarer:

Laks - den djurrättande feministen sa...

Visst är det underbart? Jag blev otroligt glatt överraskad när jag prövade bb och äcv första gången. Det fungerar bättre än vad schampo någonsin gjorde! :)

Cilla sa...

Ja jag blev ockå mycket impoerad redan första gången. Men det märks tydligt i håret om jag slarvar med att fördela det i håret... för då blir det fett snabbt igen, annars klarar jag numera fyra dagar innan jag behöver tvätta håret igen.
Förut, innan jag använde ekoschampon, så tvättade jag håret varje dag....