fredag 13 augusti 2010


En utav mina absoluta favoriter när det gäller böcker är "Liftarens guide till galaxen" av Douglas Adams. Handlingen i boken är helt vriden och den har precis min typ av humor. Jag skrattar högt när jag läser den, vilket jag nu gjort några gånger.... håller på och läser den just nu faktiskt. Igen. För sjuhundrade gången....
Jag köpte den för många år sen efter att jag varit här uppe i Göteborg hos min pappa en helg. Han hade pratat om denna bok så jag gick in på pocketshop och köpte den. 880 sidor lång.... jisses tänkte jag. Började läsa den på tåget mot småland och jag minns att jag kunde inte hålla mig utan brast ut i spontana skrattattacker. Folk tittade konstigt på mig i vagnen men det går inte låta bli att skratta när man läser denna bok. Den äldre mannen som satt mitt emot mig log uppmuntrande när jag lite skamset såg mig omkring efter en skrattattack som nästan bidrog med gråt.
De testade att göra film på boken och självklart blev den en flopp. Den här kan inte upplevas på film, man måste läsa den. Det går inte få en författarens underbara språk och humor i en film. Hans sätt att beskriva saker kan omöjligt filmatiseras.
Nej, den här ska läsas. Läs och njut. Men man måste kanske ha en speciell typ av humor för att inse storheten....
Ett exempel: "The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't"

Jag skulle kunna rabbla upp massvis med lysande meningar ur detta mästerverk men låter er själva få hitta dem....
42!

Inga kommentarer: