lördag 16 april 2011

Det är en hel del prat i media om Gastric Bypass. Det läggs fram som negativt, alla komplikationer som förstör ens liv, att man aldrig mer kan leva normalt, äta normalt, man får en massa överflödigt skinn, tappar sin personligthet och yada, yada....
Visst, man ska absolut inte förneka att komplikationer kan uppstå och de som har råkat ut för dem ska man absolut inte förringa! Det måste vara hemskt att leva resten av sitt liv med en ånger över en operation. Men för de flesta av oss så går det riktigt bra. Vi får tillbaka våra liv och kan leva som alla andra. Utan skam och komplikationer som tillstöter vid fetma. Utan diabetes, utan hjärt och kärlsjukdomar, utan onda leder, trasiga knän, sneda fötter osv...
Jag får ofta höra av opererade att det enda de ångrar är att de inte gjorde operationen tidigare.
Och jag kan hålla med. Okej, nu har jag bara varit opererad i tre veckor men än så länge, peppar peppar ta i trä, så har jag inte råkat ut för något. Jag mår som en prinsessa!

Det är ingen enkel sak den här operationen. Det är inte som så att du läggs på bordet, de gör ingreppet och sen blir du smal. Nej nej nej... det är efter operationen som allt jobb börjar. Hålla koll på mattider, se till att få i dig ordentligt med vätska, ordentligt med proteiner, alla jävla mediciner du ska äta resten utav livet.... Du måste verkligen vara beredd på att förändra ditt liv.
Det är därför jag blir lite smått irriterad när jag hör om program som kalla fakta osv. Såg det inte själv eftersom jag visste hur irriterad jag skulle bli... Om du har ett så seriöst matmissbruk och inte är villig att ta itu med det så kanske operation inte är din utväg? Om du tror att om du bara blir smal så blir du lycklig, ja då kanske inte operation är det rätta. Om du inte är medveten om vad som kan hända, hur mycket du får kämpa efteråt, ja då kanske du ska skaffa dig informationen så du är beredd på det. Förbered dig!

Att man får överbliven hud är ju ganska så logiskt. Du har töjt ut ditt skinn under alla dessa år som överviktig och sen går du ner i en rasande fart... tro fasen att det hänger! Men att ta för givet att ditt landsting även ska bekosta den operationen tycker jag är befängt rent ut sagt. Du har redan fått en operation för 120 000:- som kommer förbättra din livskvalité avsevärt, ska du då också kräva att få en till dyr operation? Nej, jag anser att den kan man faktiskt betala själv isåfall.
Om man får den utav sitt landsting så är det ju jättebra, men jag vet att här i västragötaland så får du inte den såvida du inte får komplikationer av hänget. Och det fick jag veta innan operationen så jag är beredd på att jag får betala det själv isåfall. Vilket jag kommer göra eftersom jag är ganska så övertygad om att mina överarmar inte kommer vara så vackra...
Folk tar lån för att få större bröst. Vi kan ta lån för att ta bort överbliven hud.

Att göra den här operationen utan att förbereda sig mentalt är galet. Jag vet med mig själv att jag förmodligen kommer få en smärre identitetskris under tiden, jag vet att skinnet kommer hänga, jag vet att jag måste leva ett planerat liv framöver, jag vet att det inte är en dans på rosor. För jag har förberett mig! Men jag vet också att jag kommer må bra länge. Jag vet att jag kommer leva längre. Jag vet att jag kommer orka mer.

Jag rekommenderar verkligen folk att göra den här operationen. Men inte utan att vara fullt mentalt förberedda på vad som händer och vad som kan hända. Operera er gärna men förbered er! Investera tid före, under och efter operationen. Sök alltid kunskap och rådfråga andra opererade. Det vinner ni på i längden.

Inga kommentarer: