lördag 26 november 2011

Nu är ju julen snart här och med den all köphysteri och jakt efter den perfekta julklappen. Jag har i många år dissat julen med all denna stress och galenskap, har inte riktigt begripit mig på bergen av julklappar som man köper till varandra...
Barn som blir galna för att de inte får lika många julklappar eller avundsjuka på kusinen som minsann fick en fyrhjuling och själv bara fick en mobiltelefon och full hockeyutrustning. (Ja, det värsta av allt är att detta är exempel tagna från familjer i min närhet) Ärligt talat så gör det mig illamående.
Jag är mycket lycklig över att vi vår familj valt att sluta köpa julklappar till varandra. Jag kan köpa något om jag hittar en sak som jag vet att den här personen verkligen skulle bli glad över, eller göra en egenhändig julklapp som familjen kan få ta del av. Det vi i min familj numera gör är leker den såkallade julklappsleken. Jag hade aldrig hört talas om den innan jag började på tolklinjen.
Vi köper två julklappar för max 100:- och sen läggs alla i en hög på bordet. Med två tärningar så slår man sen laget runt och när du får en sexa eller en etta så får du välja en julklapp. När du fått två paket så får du stå över och vänta tills alla har två paket.
Sen öppnar man.... och efter det börjar det roliga och helt hysteriska.
En klocka ställs på ca 20 minuter och läggs undan. Sen börjar man slå med tärningarna igen och om du får en sexa eller en etta så får du byta paket med någon annan. Det här blir en galen stund i kamp mot tiden och för att försöka behålla den där grejen som just du vill ha.
Otroligt rolig lek och man skrattar helt galet! Till och med mormor då hon var 97 år gammal hängde med och tyckte det var roligt.
Julen ska handla om familjen och gemenskap. Inte julklappar och den enorma mängden pengar som läggs på dem....
Vilket då får mig att komma in på några jävligt bra julklappar som man kan köpa! Julklappar som kanske får dig att tänka efter lite innan du köper ytterligare en barbiedocka eller plastbil till samlingen av onödiga saker. Som kanske kan få dig att stanna upp och inse hur bra vi har det med det vi redan har och att vi faktiskt inte behöver fylla på vårt liv med massa fysiska saker...

Unicef har världens bästa projekt på gång just nu där du kan hjälpa till att rädda och förändra barns liv. Du kan köpa vätskeersättning, vaccin, skolböcker, kex, skolpaket, hiv-paket... hur mycket som helst! Klicka på bilden så kommer du direkt till hemsidan.


Vad jag önskar mig i julklapp?
Att alla, som kan, i vårt avlånga land kunde köpa ett paket var och skicka iväg.

2 kommentarer:

Cicci sa...

Ett tips om man vill ta det steget längre är att ta en sak man har hemma. Jag och mina tjejkompisar körde det förra året med kravet på att det skulle vara något man själv tyckte var fint och tyckte om men som av någon anledning inte användes. Det blev toppen! =)

Cilla sa...

Bra tips Cicci! :D