söndag 14 juli 2013

Morgonbak ger guld i mun.

Efter att ha rensat kylskåpet igår gav jag mig på skafferiet.  Insåg att jag har en massa saker där som jag behöver använda upp. För annars blir det bara att jag slänger det. Och speciellt nu då ekonomin är lite besvärad så måste jag se mer till det jag har och använda det. (Sen är det ju så jag vill och strävar efter att leva)
Så jag slängde ihop en deg som fick stå och jäsa i kylskåpet över natten. Blandade lite som jag kände för, skrädmjöl, grahamsmjöl,  havrekli och vetemjöl. Den torra delen av ingredienserna blev nog ca 9, 5 dl. Sen tog jag 1 dl mjölk, 4 dl vatten, 2, 5 dl kvarg och ca 2 msk flytande honung.  Blandande även i krossade linfrön och solroskärnor. Och en påse torrjäst.
Idag satte jag ugnen på 225 grader, bakade ut 12 bullar (inte knåda!) och in i ugnen ca 15-20 minuter.
Lätt som en plätt och riktigt gott!!
Så nu avnjuter jag nybakad fralla, smoothie och kaffe på en solvarm balkong och lyssnar på stadens brus.

Inga kommentarer: