lördag 6 november 2010

Återigen kommer grundreceptet från Anna J.D Jacobsson och sen har jag mixtrat lite själv. Den överblivna kålen var ju tvungen att användas och detta blev mitt första försök av en kålpudding. Blev riktigt lyckat måste jag säga :)
Sen säger jag som Anna.... går det ta en bild på kålpudding så att den ser smaklig ut? Nåväl, det smakar absolut bättre än vad det ser ut som ;-)


500 gr köttfärs
½ vitkålshuvud
1 gul paprika
1 morot
4 vitlöksklyftor
1 rödlök
1 köttbuljongtärning
2 dl varmt vatten

1½ dl creme fraiche
140 gr ädelost

Strimla vitkålen, skiva moroten tunt och skär paprikan och löken i tunna skivor. Bryn detta i smör. Blanda samman köttfärsen med kryddor efter smak och pressa ner vitlöken (också det efter smak, jag själv älskar vitlök!)

Blanda köttfärsen med vitkålen, paprikan, löken och moroten. Lägg upp i ugnsform. Smält buljongtärningen i vattnet och häll detta över.

Mixa creme fraichen med ädelosten och bred ut det över puddingen.
In i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter. Klart!

Inga kommentarer: