lördag 31 juli 2010

Som många av er vet så är jag en sann boknörd. Jag älskar böcker, de är min sanna eskapism och har alltid varit.
En bok som trillade på mig utav en slump är "Svärdet och spiran" (The pillars of the earth) av Ken Follet. Boken fängslade mig direkt och trots att den är på nästan 1100 sidor så läste jag den i sträck. Var nere i Portugal och hälsade på min pappa, blev såklart sjuk och fick låna denna boken utav honom. Man sugs in i historien och det går helt enkelt inte lägga den ifrån sig, man måste veta vad som står på nästa sida. Man vet att det var en bra bok när känslan man har när man läst ut den är; "Jaha, vad fan ska jag läsa nu då som klår denna?"
Så gissa om jag vart glad när jag i höstas upptäckte en fortsättning!
"En värld utan slut" är precis lika bra och fängslade mig också på direkten. Dess 1200 sidor kändes som 10. Om ni inte läst dessa böcker så rekommenderar jag er starkt att göra det. Härlig medeltidsromantik på högsta nivå!

Nu har det dessutom kommit ut en serie som är gjord efter första boken "The Pillars of the earth" som jag ser fram emot att få gotta mig igenom. Härligt!
Och jag hoppas verkligen Ken Follet planerar fler sådana här böcker, man får lätt abstinens av dem....

"Men hela tiden gnagde en fråga inom mig: Varför byggdes dessa kyrkor?"

Så förklarar Ken Follett hur en internationellt framgångsrik thrillerförfattare valde att skriva en 1100-sidig roman om ett medeltida katedralbygge. Han var tvungen att ta reda på hur dessa människor överskred sin tids teknologiska och ekonomiska gränser. Hur gick det till när det medeltida Europa trotsade tyngdlagen och skapade byggnader lika märkliga som pyramiderna, Eiffeltornet eller Taj Mahal?

Resultatet, Svärdet och spiran, kom ut första gången 1989 och är en äventyrsroman av samma storslagna dimensioner som en medeltida katedral. Med bred pensel målar Ken Follett upp medeltidens myllrande och färgstarka värld av bönder och herrar, riddare och munkar. 1100-talets grymma värld där skampålen stod mitt på torget, där varje sår var dödshotande och barnen fick svälta ihjäl. En värld av makthunger, religiös fanatism, skönhetstörst, okunskap och vanliga hyggliga människors försök att klara sig från den ena dagen till den andra. I en berättelse som sträcker sig över en mansålder skildrar Follett hur människorna i Kingsbridge tar sig an det väldiga projektet att resa kristenhetens högsta katedral.

Mustigt och rättframt skildras hur den styvnackade prior Philip och hans byggmästare Tom styr Kingsbridge förbi alla tidens blodiga blindskär i form av politiska intriger, hungersnöd, inbördeskrig, besynnerliga teologiska tvister och adelns hänsynslösa utnyttjande av sina bönder. Samtidigt som bygget växer sig allt högre, pågår det mänskliga livet som alltid, med kärlek, åtrå, nyfikenhet, avundsjuka och hat.


I En värld utan slut får vi äntligen återvända till Ken Folletts största skapelse - den medeltida staden Kingsbridge och dess katedral.
Året är 1327. Det har gått 150 år sedan händelserna i Svärdet och spiran . Kingsbridge har blivit ett blomstrande handelssäte, vars välmåga nu hotas av digerdöd och långvariga krig, men även av interna slitningar i klostret och köpmannagillet. Vetgirighet och ställs mot maktlystnad och inskränkthet i en mustig, underhållande och våldsam krönika över livet i en medeltida stad.
Fyra barn råkar bevittna ett brutalt överfall på en riddare, som övermannar sina angripare och svårt sårad söker skydd i klostrets hägn. Den mörka hemligheten flätar samman barnens liv. En drar ut till hundraårskrigets bloddränkta slagfält, en vandrar på kontinenten för att lära sig nya byggtekniker, en söker sig till läkekonstens förbjudna hemligheter och en försöker bara överleva.


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir ju lite nyfiken nu på dessa böcker! Får låna dem av dig när jag läst ut Elva. Jag kämpar lite med den konstigt nog. Hoppas du hade kul igår - jag ska introducera alla för fanta & rosé! Tihi. Njut av din semester - men vi hörs av. Kram & Kärlek